Zaznacz stronę

Każdy z nas planując swoją karierę usiłuje znaleźć dla siebie taką niszę, która zagwarantowałaby mu pewne zatrudnienie i godziwe zarobki. To jednak nie wszystko – dobrze byłoby, aby praca była ciekawa i interesująca, w końcu będziemy w niej spędzać długie godziny. Zawód powinien być dopasowany do charakteru – ktoś, kto nie lubi ruszać się z domu, raczej nie będzie dobrze się czuł w pracy, która polega na ciągłym podróżowaniu i odwrotnie – ktoś, kto lubi nowe sytuacje, dobrze funkcjonuje wtedy, kiedy dużo się dzieje, nie odnajdzie się np. w pracy księgowego. Spójrzmy, co młodym ludziom, poszukującym pracy, ma do zaoferowania transport i logistyka.

Dlaczego warto szukać zatrudnienia w tej właśnie branży? Przede wszystkim dlatego, że ta gałąź gospodarki rozwija się bardzo dynamicznie, szczególnie w Polsce. Na usługi polskich transportowców jest ogromny popyt na zachodzie – kraj znajduje się na trasie ważnych szlaków handlowych, ma bardzo niskie w porównaniu ze starą Unią Europejską koszty pracy, a oferowane przez nasze rodzime firmy usługi prezentują jakość nie gorszą od niemieckiej, francuskiej czy austriackiej. W tej sytuacji, skoro fracht kosztuje nawet kilka razy mniej, niż gdyby miała go przeprowadzać firma z zachodu, nawet przedsiębiorstwa zorientowane najbardziej patriotycznie sięgają po pomoc Polaków. To się po prostu opłaca.

Nie da się ukryć, że Polski transport i logistyka są konkurencyjne dzięki niskim stawkom. Stawki te co prawda cały czas rosną, jednak zanim wyrównają się z tymi, jakich oczekują pracownicy na zachodzie, miną jeszcze całe dziesięciolecia. Póki co jednak polskie firmy rosną i to w tempie, które może wywołać niepokój konkurencji z innych krajów. Objawem takiego niepokoju była próba wprowadzenia na terenie Niemiec regulacji dotyczącej wysokości stawki godzinowej dla kierowców tirów i podniesienia jej do poziomu, z którym polskie firmy nie dałyby sobie rady. Na straży interesów transportu i logistyki z Polski stanęło jednak prawodawstwo unijne.

W chwili obecnej krajowe firmy logistyczne i transportowe rosną, co więcej cały czas powstają nowe. Nawet jeśli firma, w której znajdziemy zatrudnienie upadnie, bez problemu znajdziemy posadę w innej. Doświadczenie jest na wagę złota.

Co możemy robić w takiej firmie? Pierwsze co się nasuwa, to pełnienie funkcji kierowcy tira. Zdanie egzaminu, który pozwoli zyskać uprawnienia do prowadzenia ciężarówek nie jest łatwe, a sama praca nie należy do prostych i wygodnych, kierowcy tirów są jednak dobrze opłacani w porównaniu z innymi zawodami i nie mogą narzekać na brak ofert. To jednak zawód dość niewdzięczny, wymagający wielodniowych, a czasem nawet wielotygodniowych rozłąk z rodziną, a także mocno wyczerpujący.

Możemy również zarządzać transportem lub flotą pojazdów. W większości firm osobę, która to robi, nazywa się dyspozytorem. Dyspozytor ma przede wszystkim koordynować pracę, ustalać jej harmonogram i pilnować, czy wszystko idzie zgodnie z planem. Jeśli tak – ma niewiele do roboty, jeśli natomiast pojawiają się sytuacje nieprzewidziane (awarie, wypadki, kradzieże, zatory drogowe) musi być w stanie odpowiednio zareagować. Dyspozytor musi również mieć dobry kontakt z kierowcami, być w stanie wyegzekwować od nich swoje polecenia i dobrze znać specyfikę branży. To praca dla kogoś, kto woli siedzieć w jednym miejscu niż podróżować.