Zaznacz stronę

Raporty zawierające badania statystyczne związane ze sprzedażą aut na krajowym rynku ukazują, iż niezmiennie od kilku lat największą popularnością cieszą się niezawodne SUVy. Pojazdy te posiadają szereg funkcji praktycznych – nie brakuje im także sportowego zacięcia, a zatem wybór ten jest oczywisty. Nieco mniej oczywista zdaje się być inwestycja w auta klasy miejskiej, których sprzedaż sukcesywnie wzrasta od kilku lat. Istnieje ryzyko, iż pod koniec obecnego roku sprzedaż aut kompaktowych może przewyższyć rodzinne pickupy. Co stanowi przyczynę tego typu trendu?

Czym charakteryzuje się klasa miejska?

Jak sama nazwa wskazuje auta klasy miejskiej dedykowane są osobom poruszającym się po miejskiej dżungli. Jednostki silnikowe tego rodzaju aut są niskie – zazwyczaj nie przekraczają pojemności 1400cm sześciennych. Tego typu jednostki są oczywiście wystarczające przy poruszaniu się po krętych i wąskich uliczkach, a także wystawaniu w korkach podczas godzin szczytu. Kompaktowość aut tej klasy umożliwia ponadto łatwiejsze parkowanie – zwrotność z kolei przyczynia się do zwiększenia dynami jazdy – słowem, poruszamy się żwawiej. Oczywiście większość aut wyposażono w silniki benzynowe, a wiele z nich posiada instalację LPG – to w celu zmniejszenia kosztów użytkowania. Rzadziej spotykamy pośród miejskiego zgiełku diesle, choć i to przestaje być regułą.

peugeot

Odpowiedź na rosnące zapotrzebowanie

Trend opiewający w użytkowanie pojazdów klasy miejskiej został zapoczątkowany na przełomie wieków. Wtedy to najważniejsze marki rozpoczęły seryjną produkcję pierwszych – inauguracyjnych modeli. Wystarczy wspomnieć o Peugot 107 – https://www.centercar.pl/partscatalogue/peugeot,1-00088.aspx, Citroen C3, Skoda Citigo, VW UP!, Audi A1 (https://www.centercar.pl/partscatalogue/audi,1-00005.aspx), czy kompaktowym wariancie Mercedesa klasy A, który zapoczątkował „małą rewolucję”. Obecnie na rynek z wolna wkraczają trzecie generacje, które wykorzystują nowe – zaawansowane technologie. Jest to radykalna odpowiedź producentów na rosnące zapotrzebowanie rynkowe. Zapotrzebowanie to dotyczy w dużej mierze pań, bowiem jak mówią badania statystyczne – blisko 70% użytkowników współczesnych aut miejskich to przedstawicielki płci pięknej. Ciekawostkę stanowi także inny fakt statystyczny, mianowicie – 8/10 tego rodzaju pojazdów stanowi drugi samochód w rodzinie. Pierwszym jest zapewne przywołany na wstępie SUV.

samochody

Wady i zalety aut klasy miejskiej

Segmentem miejskim rządzą subiektywne odczucia. Innymi słowy – coś, co dla niektórych jest wadą, dla innych może stanowić zaletę. Np. niezbyt pojemny bagażnik to kiepskie rozwiązanie dla rodzin z trójką dzieci i weekendowymi wypadami. Z drugiej strony studentka nie wymaga ogromnych bagażników i przestrzeni – chyba, że jest kolokwialnym „słoikiem”…
Zaletą z pewnością jest cena. Ta jest nader niskie – auta klasy miejskiej o okrojonym wyposażeniu można nabyć w cenie salonowej nie przekraczającej 40 tysięcy złotych. W dogodnym systemie ratalnym jest to doskonała inwestycja. Wadą z kolei mogą być osiągi – prędzej czy później nastąpi zderzenie z autostradą, bądź obwodnicą i może być ono bolesne ze względu na ślamazarne tempo. W gwoli równowagi może się okazać, że owo – niezbyt dynamiczne tempo nie uszczupli naszego portfela, bowiem spalanie w tego rodzaju jednostkach jest znacznie niższe – nawet o 50%.